Dialogisch veranderen Dialogisch veranderen wijkt op een paar fundamentele manieren af van hoe zo vaak gewerkt wordt bij organisatieontwikkeling en -verandering en bij samenwerkingsvraagstukken. In dit blog wordt het verschil duidelijk gemaakt tussen dialogisch werken en diagnostisch werken. Lees verder... Waarderend faciliteren bij sterke resultaatgerichtheid of laag vertrouwen In een omgeving waar veel resultaatgerichtheid heerst kan in eerste instantie minder interesse lijken in de waarderend faciliterende werkwijze. Of past de waarderende benadering dan juist wel heel goed? Lees verder... Interventieladder voor het omgaan met dominanten deelnemers Je bent nog niet uitgesproken of hij heeft zijn antwoord al paraat en andere deelnemers komen er nauwelijks tussen. Een dominante deelnemer kaapt vanuit enthousiasme óf vanuit kritiek, bedoeld of onbedoeld, de sessie en daar moet je iets mee als facilitator, maar wat... Lees verder... Hoe verleidt je deelnemers om hun verantwoordelijkheid te nemen? Dat is een interessante vraag, want welke teamcoach/trainer/adviseur/facilitator kent niet het moment aan het einde van een sessie of vergadering wanneer gevraagd wordt wie de acties gaat oppakken en dat iedereen dan naar elkaar kijkt maar niemand z'n vinger opsteekt? Lees verder... |
waarderend omgaan met pijn in een team Hoe kan je de pijn in een team erkennen en toch waarderend werken? Het is een vraag die ik vaker hoor, mensen denken dat waarderend werken betekent dat je focust op wat goed gaat en daarmee voorbij gaat aan de pijn en frustraties die mensen hebben. Zelf kijk ik hier genuanceerd naar. Lees verder... Dynamisch sturen als facilitator Als je op een fiets zit weet je meestal wel welke kant op je wilt, maar je weet niet precies onder welke hoek je stuur zal staan over 200 meter. Net zo weet je als waarderend facilitator wel welke doelen nagestreefd worden maar is vooraf nooit helemaal te voorspellen welk gesprek er gevoerd zal worden na 45 minuten. Hoe kan je omgaan met die onzekerheid? Lees verder... Twee soorten stilte in gesprekken en in sessies Voor een zorginstelling verzorg ik een aantal trainingen rondom positieve gezondheid en daar ging het onder andere over (ongemakkelijke) stiltes die kunnen vallen in adviesgesprekken. Dat deed me denken aan een les die ik leerde als goochelaar in het theater over het werken met stilte. Lees verder... |
Intake en contracteren Intake en contrateren gaat over het op scherp zetten met de opdrachtgever wat de insteek en gewenste uitkomst is van een sessie of ontwikkeltraject. Juist in dit gesprek kunnen een paar belangrijke kantelingen plaatsvinden om een goede basis te leggen voor een krachtgerichte insteek. Lees verder... Ik begrijp er niets van Ik begrijp er helemaal niets van waarom hij zo doet! Dat heb je iemand anders, of jezelf, vast wel eens horen uitroepen. Het is een interessant zinnetje als je erbij stil staat, dat bij het waarderend faciliteren een mooie ingang geeft om partijen dichter bij elkaar te brengen. Lees verder... |